Baltische Staten Zomer 2018

Dit jaar zonder de meiden op vakantie, maar met pa en ma Bosman. Wij met de caravan, zij met de camper.

Zondag 29 juli. Vertrek uit Bodegraven. Onze eerste tussenstop was in Maagdenburg.

Daar zijn we twee nachten gebleven en hebben , behalve een bezoek aan het centrum, ook een bekend waterkruispunt bezocht net buiten de stad

Dinsdag 31 juli. Vervolgens door naar Poznan, waar we pa en ma troffen op de camping.

‘s Avonds gegeten op het centrale plein in de oude stad.

Vandaar samen verder naar Warschau.
1 Augustus was het ‘s avonds enorm druk (maar gezellig) in de stad vanwege de viering van de opstand in WOII tegen de Nazi’s op 1-8-1944.

Donderdag 2 augustus. De volgende dag was het een stuk rustiger.

Bezoek aan het koninklijke kasteel in Warschau.

Vrijdag 3 augustus. Vanuit Warschau zouden we naar Kaunas, maar we besloten nog een tussenstop te maken in Nowinka, voor de grens met Litouwen.

Hier stonden we prachtig op een kleine camping aan een meertje.

Zaterdagochtend (4 augustus) rustig aan gedaan en rond de middag verder gereisd naar Kaunas, waar we halverwege de middag aankwamen.

Ook deze camping ligt aan een meertje, waar het behoorlijk druk is met daggasten, maar heel gezellig.

Zondag 5 augustus eerst naar fort IX gereden in Kaunas. Dat is tijdens WOII door de Nazi’s gebruikt als concentratiekamp.

Er is nu een museum en een groot herdenkingsmonument op het voormalige massagraf. Heel indrukwekkend!

Daarna zijn we doorgereden naar Trakai, dat vooral bekend is door het kasteeleiland en de houten huizen. Het leek Zaanse Schans wel! Heel veel toeristen, vooral veel Japanners.

Na Trakai zijn we doorgereden naar Vilnius.

Jammer genoeg hadden we niet voldoende tijd om de oude stad goed te bekijken, daarom gaan we er maandag opnieuw heen.

Maandag 6 augustus met pa en ma opnieuw naar Vilnius gereden.

Eerst naar de Petrus en Paulus kerk, die iets verder uit de oude stad ligt, maar een bezoek meer dan waard is.

Daarna de auto weer bij de kathedraal geparkeerd en de oude stad ingelopen tot de Poort van het Morgenrood.

Scootmobiel weer achterin de auto en terug naar Kaunas, waar we ook nog even in het oude centrum hebben gekeken, voordat we terugreden naar de camping.

Dinsdag 7 augustus vertrokken we naar Riga. Onderweg hebben we een tussenstop gemaakt in de buurt van Siauliai, bij de Kruisenheuvel. Hier staan naar schatting 55000 kruizen. Heel bizar!

Vandaar naar de stadscamping in Riga.

Eind van de middag de stad in gegaan. Heerlijk gegeten en een leuke eerste indruk van het oude centrum gekregen.

Heel gezellig, met overal muziek op de terrasjes.

De volgende ochtend opnieuw de oude stad in gegaan. Vervolgens een goede lunch vlakbij de burcht van Riga.

Eind van de middag nog even ten westen van Riga geprobeerd de kust te verkennen, maar daar kon je erg moeilijk aan zee komen.

‘s Avonds lekker rustig aan gedaan op de camping. Klaar om donderdag naar Parnu te vertrekken.

Donderdag 9 augustus. Na een rit van ongeveer 180 kilometer kwamen we begin van de middag aan op camping Konse in Parnu (Estland). Eerst even het plaaatsje verkend, een Russisch orthodoxe kerk van binnen bekeken en bij het strand gekeken. Daarna lekker gechilled op de camping met een biertje.

Er schijnt het komende weekend iets te doen te zijn met oude auto’s en andere oude voertuigen. Er staan al een paar leuke auto’s op de camping.

Vrijdag 10 augustus hadden we een stranddagje gepland. Even lekker chillen. We waren rond half elf aan het strand.

Volop zon, maar heel veel wind. We werden gezandstraald. Rond een uur of een liet de zon het jammer genoeg ook afweten en niet lang daarna zijn we terug gegaan naar de camping. Vervolgens kregen we een paar behoorlijke buien.

Langzamerhand kwamen er steeds meer oude auto’s aan op de camping voor het festival van dit weekend. Leuk om te zien.

Zaterdag 11 augustus. Na eerst nog een rondje te hebben gemaakt langs de nieuw aangekomen auto’s vertrokken we richting Tallinn.

We hadden een leuke kleine camping gevonden op ca 15 km van de stad. Nadat we eerst nog even van de zon hadden genoten, vertrokken we naar de stad.

De oude stad ligt tussen stadsmuren met oude poorten. Er is een bovenstad op de Domberg en een benedenstad.

In de Alexander Nevski kathedraal bleek je geen foto’s te mogen maken, maar toen had Frits er al een gemaakt… Een mooie Russisch orthodoxe kerk.

De prijzen op de terrasjes waren West-Europees hoog. In zijstraatjes iets lager, maar veel hoger dan bijvoorbeeld in Warschau.

Via wifi van de camping het nieuws gezien en daarna een serie op Netflix.

De zon ging mooi onder ‘s avonds.

Zondag 12 augustus. Er was 100% regen voorspeld en het regende dan ook toen we wakker werden. We besloten met ons tweeën eerst naar een waterval te rijden iets buiten Tallinn.

Door de droogte van de laatste tijd was er echter nog maar weinig van de waterval over.

Daarna reden we naar de ruïne van het Pirita klooster, waar we vanwege een muziekfestival niet naar binnen mochten.

Aan de overkant van de weg lag de haven, die in 1980 als zeilhaven was aangelegd voor de Olympische zomerspelen van Moskou.

Omdat er geen haven in de buurt van Moskou was, werden deze wedstrijden in Tallinn gehouden.

Vanaf de pier hadden we een mooi uitzicht op Tallinn.

Er dreigde een behoorlijke bui, waarvoor we gelukkig even konden schuilen bij een Japans restaurant aan de rand van de haven.

Vandaar reden we langs het Kadriorgpaleis, dat nu dienst doet als museum, naar het maritiem museum in Tallinn.

We zaten net weer in de auto terug naar de camping toen het weer goed begon te regenen.

Maandag 13 augustus. Het heeft de hele avond en nacht behoorlijk geregend, maar ‘s ochtends was het gelukkig weer droog.

We besloten om Tallinn niet opnieuw in te gaan, maar door te rijden naar Toila, circa 180 km oostelijk aan de kust.

We konden vanaf de camping wel bij zee komen, maar dan moesten we via een enorme trap circa 60 meter naar beneden (en ook weer omhoog…)

We hebben in Narva, aan de Russische grens nog een laatste poging gedaan of we nog een visumvrij bezoek aan St Petersburg konden brengen, maar dat is niet gelukt.

Dat schijnt alleen met de ferry van de St Peterline vanuit Tallinn te kunnen, zoals we op internet al hadden gelezen, maar daarvoor hadden we onvoldoende tijd.

Dinsdag 14 augustus zijn we met ons vieren naar Narva gegaan. Narva is bijna helemaal plat gebombardeerd in de oorlog. Er zijn weinig oude gebouwen meer over. Eerst even gekeken bij het oude stadhuis.

Daarna bij het kasteel aan de grensovergang

Op de brug over de rivier stonden de auto’s uren in de file voor de Russische grensovergang.

In het kasteel aan Estlandse zijde stond ergens in een hoekje nog een beeld van Lenin weggemoffeld…

In de restaurants in Narva werd amper Engels gesproken en alles stond naast het Ests ook in het Russisch op de kaart.

De orthodoxe kathedraal in Narva was zeker een bezoek waard.

Na een prima lunch met een erg onvriendelijke serveerster, die geen woord Engels verstond, gingen we via Narva-Joesuu een stukje langs de grensrivier en de kust, terug naar de camping.

Woensdag 15 augustus wilden we naar Pusi, aan een meer tussen Estland en Rusland.

Het weer was echter zo slecht (regen en nog geen 15 graden) dat we besloten door te rijden naar een camping in Elva, iets onder Tartu.

Toen we langs het meer reden stonden er overal stalletjes met gerookte vis. Wij kochten paling en pa en ma hadden ergens forel gekocht.

In de loop van de middag werd het gelukkig weer droog en zijn we nog even naar Tartu gereden, wat een klein maar gezellig oud centrum heeft.

Donderdag 16 augustus zijn we doorgereden naar Cesis. Een klein plaatsje met ruïnes van een middeleeuws kasteel en een oude bierbrouwerij uit 1590. We hadden verwacht te kunnen gaan bierproeven, maar de brouwerij was helaas een tentoonstellingsruimte geworden.

Toen maar een biertje op een terrasje gehaald en in de supermarkt boodschappen gekocht voor een bbq.

We stonden op een hele leuke natuurcamping, aan een riviertje, waarop veel kanos en vlotten langzaam met de stroom mee de rivier afzakten.

Vrijdag 17 augustus hebben we eerst even rustig aan gedaan en net voor de middag vertrokken we naar de stadscamping in Riga.

Op de heenweg waren we hier ook geweest, maar we wilden nog wel even weer de stad in.

Eerst kaartjes geregeld voor de rondleiding van half vijf in het voormalige KGB gebouw.

Daarna genoten van het uitzicht op de Petrikerk. Er was vanaf de tweede verdieping een lift naar een uitkijktoren op ca 70 meter hoogte.

Vervolgens naar het voormalige KGB gebouw voor een indrukwekkende rondleiding. Onvoorstelbaar hoe mensen destijds leefden en niemand konden vertrouwen. Ze konden zomaar opgepakt worden, hierheen gebracht worden en verdwijnen….

‘s Avonds nog lekker gegeten in de stad in hetzelfde restaurant als de vorige keer, wat ons goed was bevallen.

Zaterdag 18 augustus zijn we van Riga terug gereden naar Kaunas. We stonden daar weer op dezelfde camping aan het water.

Het was een stuk minder warm dan 2 weken geleden, maar met circa 25 graden nog steeds heerlijk.

Eind van de middag zijn we met ons tweeën nog even het stadje in geweest en hebben we een stukje gelopen naar het kasteel.

In de buurt van het kasteel was een gezellig terrasje met live muziek, waar we wat hebben gegeten.

Zondag 19 augustus hebben we rustig aan gedaan. Boek uitgelezen en de zaterdagkrant gedownload en gelezen.

Na de lunch op zoek gegaan naar de atoombunker, dichtbij de camping, maar hij was helaas niet open. Bij een uitkijkpunt aan de andere zijde van de rivier hadden we mooi zicht op de oude stad.

Daarna het stadje nog even ingelopen.

Het was heel erg druk rond en in de Petrus en Paulus kathedraal. Er stonden tv wagens buiten en zowel binnen als buiten de kerk stonden grote camera’s en de dienst werd uitgezonden op tv.

s’Avonds op de camping weer lekker de bbq aangestoken. Waarschijnlijk de laatste keer deze vakantie, omdat we nu langzamerhand aan de terugweg gaan beginnen.

Het is de bedoeling dat we maandag nog allebei naar Bialystok rijden in Polen (240 km) en daarna opsplitsen en in ons eigen tempo verder naar huis rijden.

Wij willen vrijdag de 24e graag thuis zijn, maar pa en ma willen iets minder kilometers per dag maken en uiterlijk volgende week dinsdag thuis komen, om volgende week woensdag in Enschede te kunnen zijn, wanneer Paula gaat afstuderen.

Maandag 20 augustus eerst nog een paar boodschappen gedaan in de supermarkt tegenover de camping en rond 10 uur vertrokken.

Er waren veel wegwerkzaamheden onderweg en ook veel tweebaans wegen, dus het schoot niet echt op. We wonnen echter een uur, omdat de klok in Polen weer een uur terug moest.

Rond één uur kwamen we aan op de camping net buiten Bialystok. Na een lunch in het camping restaurant hebben we ‘s middags lekker rustig aan gedaan in zon/schaduw. Aan het einde van de middag reden we naar het oude centrum en vonden een prima parkeerplaats vlakbij het centrale plein.

Na een kleine wandeling zijn we neergestreken op een terrasje voor een lekker ijsje en later op de avond hebben we ergens wat gegeten.

Het zit er nu echt bijna op…

Dinsdag 21 augustus vertrokken pa en ma rond 10 uur richting Lodz.

Wij vertrokken even later en hopen vandaag in de buurt van Poznan te komen. Dat is ca 500 km.

Frits had de smaak aardig te pakken en wilde nog wel een stukje verder rijden.

Uiteindelijk zijn we doorgereden naar camping De Kroon, circa 50 om voor de Duitse grens, waar we samen met een Belgische camper de enige gasten waren.

‘s Avonds samen met de Belgen een flesje rode wijn gedronken en vakantie-ervaringen uitgewisseld.

Woensdag 22 augustus rond half elf vertrokken richting Hannover (circa 400 km). We hadden veel oponthoud onderweg.

Uiteindelijk waren we pas rond vijf uur op camping Blauer See. We hadden geen zin meer om de stad nog in te gaan en hebben pasta di mama gemaakt en een biertje gedronken. Het was rond de dertig graden en ‘s avonds bleef het nog lang warm.

Donderdag 23 augustus zijn we rond kwart voor tien vertrokken van de camping.

In het begin nog veel oponthoud, maar op een gegeven moment werd het gelukkig rustiger. Onderweg bij Holten nog even geluncht en rond kwart over drie waren we thuis, na een mooie reis van 6500 km.